cayunk kam0o

... بسم الله الرحمن الرحيم ... السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Get This Wan Hazel Home Wan Hazel Profile Wan Hazel Facebook

Tuesday, 10 May 2011

Hatiku Milikmu (EP-1)



Hatiku Milikmu (EP-1)

"Man kau dah siap? cepatlah sikit...Kan Ketua pengawas tak bagi masuk Dewan karang,Baru padan muka."Laung Dannis kepada Azman. "Kejaplah,Aku nak pakai tali leher je ni.Jangan tergopoh-gopoh,tak elok."Azman cuba menenangkan sahabatnya itu sambil dia berlari keluar dari asrama.

Azman melihat Dannis sudah jauh berjalan."Woiii tunggu aku" Azman berlari-lari mengejara Dannis. "Wei,kata jangan tergopoh-gopoh,yang ko sampai berpeluh macam baru habis larian pecut ni apsal?"Dannis menyindir Azman. "Sape suruh ko tak tunggu"Marah Azman. Dannis yang suka mengenakan kawan-kawannya hanya tersenyum sahaja.

Di dalam dewan peperaiksaan mereka berjaya menjawab dengan baik.tidak sia-sia lah mereka bersengkang mata semata-mata mahu cemerlang dalam SPM kali ini.Hari itu adalah hari terakhir bagi peperiksaan yang perlu mereka hadapi.Beg dan pakaian semua telah disiapkan.Azman dan Dannis tidak sabar untuk pulang ke kampung. Namun sebelum pulang,mereka merancang untuk berkelah di tepi pantai. Nak hilang stress katakan.

"Wei cepatlah mandi,lembab betul la ko ni Dannis.Aku dah sampai kat tengah laut dah ni" Laung Azman dengan seronoknya. Dannis berlari-lari anak menuju ke pantai. Mereka memang betul-betul ingin melepaskan segala bebanan semasa belajar dahulu,sampai dua jam mereka mandi. Mereka betul-betul puas kerana dapat melepaskan segala keletihan dan penat lelah semasa belajar dahulu.

Mereka berdua berjalan ke tempat beg pakaian mereka. "Woii kau curi makanan kami ye.." jerkah Azman kepada seorang budak perempuan yang sedang makan makanan ringan mereka. Lantas Azman mengambil kayu untuk memukul budak itu. Dengan secepat kilat Dannis menghalang Azman."Man!!! apa kau nak buat ni?Cuba kalau kita tanya dulu kenapa dia makan makanan kita,ntah-ntah dia lapar sangat ke.."marah Dannis. Azman menurunkan Kayu yang di angkatnya.Dia terkesima dengan jerkahan Dannis tadi

"Adik,kenapa dengan adik ni???" Tanya Dannis lembut. Gadis itu menangis teresak-esak kerana terkejut ketika di marahi azman tadi. "Saya lapar, saya lapar. Saya minta Maaf" Esak Gadis itu sambil mencapai sebatang kayu dan ingin berjalan pergi. Dannis dan Azman terkejut,rupa-rupanya Gadis itu buta. Lantas Dannis menghalang gadis itu daripada pergi."Adik,Jom makan sama-sama,maafkan kami kerana marahkan adik tanpa usul periksa tadi".Dannis menarik perlaha-lahan kayu yang dipegang oleh gadis tersebut.Azman berasa amat bersalah kerana memarahi gadis tersebut tanpa usul periksa. Dia cepat-cepat menyapukan jem di roti dan dihulurkan kepada gadis itu."Dik,kami minta maaf dik"Mohon Azman.

"Takpe,saya sudah biasa di marahi"Ujar gadis itu sambil menahan sendu tangisnya. "Saya Dannis dan ini kawan saya Azman,adik nama ape?" Tanya Dannis sambil mengunyah roti. "Saya Fatin"Jawab gadis itu. "ape yang adik buat kat sini? Mana mak dan Ayah adik?"Tanya Azman lagi. "tiba-tiba air mata mengalir lagi menyusur laju di pipi mulus Gadis buta itu."Mak dan ayah saya telah membuang saya.Sudah dua hari mereka tinggalkan saya disini.Mereka malu kerana mempunyai anak yang buta seperti saya.Sedangkan Adik saya yang baru lahir cantik dan normal"Esakan Fatin semakin laju.

Dua sahabat itu mengucap panjang.tidak pernah terlintas di benak pemikiran mereka ada ibu-bapa yang sanggup melakukan perkara itu.Dannis tunduk mendiamkan diri.suasana hening seketika hanya dihiasi kicauan sang burung dan desiran manja bayu laut. "Dik,Adik anggaplah adik sudah mempunyai seorang abang,Insyallah adik boleh menjadi sebahagian dari keluarga saya"Dannis memujuk. Fatin hanya tersenyum."masih adakah manusia didunia ini yang sudi menerima saya yang buta ini,mak dan yah sendiri pun membuang saya bagaikan sampah,inikan pula orang lain"kali ini esakan fatin semakin kuat.

Dua sahabat itu tersentak. mereka merasa amat pilu mendengar penderitaan yang di alami oleh Fatin."Dik,Saya janji akan jaga adik seperti adik saya sendiri"Dannis memujuk dengan bersunguh-sungguh."Dik,mari kita balik ke rumah kita,nanti saya kenanlkan dengan mak dan ayah.Insyllah Mak dan ayah dapat menerima adik dengan baik." Setelah berkali-kali di pujuk oleh Dannis,akhirnya Fatin mengalah.

"Assalamualaikum.Mak...Ayah..."Laung Dannis. "Waalaikumusslam" Ibu dan ayah Dannis berlari-lari anak apabila mendengar suara anak tunggal mereka diluar sana. Namun apabila mereka melihat kelibat Dannis bersama-sama dengan seorang gadis larian mereka terhenti. "Dannis..."Ibunya cuba bertanya namun cepat-cepat dannis meletakkan jari telunjuknya di mulutnya. "Mak,sekejap lagi Dannis ceritakan segala-galanya kat mak"bisik Dannis sewaktu bersalam dengan orang tuanya itu.Ibunya hanya tersenyum. Dia tahu anak tidak akan melakukan perkara yang dilarang oleh agama dan orang tuanya.

"Err,anak ini nama ape ye"tanya ibu Dannis. "Saya Fatin makcik"Jawab Fatin tergagap-gagap. sebenarnya dia masuk takut.dia takut ibu dan ayah Dannis tidak dapat merimanya sebagai anak. Selepas mereka selesai menjamu selera,Ibu Dannis memimpin tangan Fatin menuju ke bilik yang di kemas oleh Dannis untuk Adiknya Fatin. "Ya,dia adikku Fatin". Getus hati kecil Dannis."

Ketika Fatin sedang berehat di biliknya,Dannis menceritakan segala-galanya kepada ibu dan ayahnya. dia juga memberitahu hasrat hatinya agar keluarganya menerima Fatin sebagai adiknya yang bongsu.Ibu-bapa Dannis tidak keberatan untuk menunaikan hasrat mulia anak lelakinya itu,bahkan mereka memuji sikap Dannis yang selalu mengambil berat dan menolong orang yang dalam kesusahan.

"Abang Long,Jom temankan Adik bersiar-siar" ajak Fatin. Semenjak keluarga itu menerima dirinya sebagai anak,dia telah memanggil Dannis dengan panggilan Abang Long dan keluarga Dannis memanggil Fatin dengan panggilan Adik. "Jom,Dannis memegang kayu yang dipegang oleh Fatin. "Abang long,kenape abang long selalu memgang kayu yang adik pegang,kenapa abang long tak pernah memegang tangan adik semasa kita bersiar-bersiar"tanya Fatin. Dannis terkejut,dia tidak tahu bagaimana mahu menjelaskan kepada Fatin. "Dik,walaupun sekarang adik telah menjadi adik abang long,tapi Adik tetap mahram abang,Allah melarang kita memegang mahram kita"dannis cuba menerangkan situasi sebenar kepada Fatin. Fatin menggaguk-angguk faham."Ya,adik mahram ku,namun abang boleh memegang tanganmu adikku,dengan satu syarat...."getus hati Dannis. "Syarat???" dirinya bertanya.

Setelah keputusan SPM di umumkan,Dannis telah berjaya melanjutkan pelajaran ke luar Negara. Berita gembira itu disampaikan kepada kedua orang tuanya dan adiknya Fatin. "Dik,abang long dapat melanjutkan pelajaran ke luar negara,Adik bangga tak dengan abang?" dannis cuba berseloroh. Tiba-tiba air mata Fatin menitis,setelah sekian lama air mata itu digantikan dengan sinar bahagia. "Ye adik bangga dengan abang long,tapi adik sedih kerana akan berpisah dengan abanag long,selama ini abang long yang banya mendengar masalah adik, adik sayangkan abang long"Tangis Fatin. Dannis terkejut. 'Dik,abang long pergi hanya 4 tahun sahaja dik..selepas abang long akan kembali semula untuk jaga adik"pujuk Dannis. "Abang long janji ek jangan tinggalkan Adik lagi selepas itu..Janji?"tanya Fatin. "Abang long janji dik"Dannis berjanji kepada adiknya itu.

Ketika di lapangan terbang Fatin menangis teresak-esak.Selepas ini tiada lagi seorang abang dan seorang kawan yang selalu membagiakan dirinya. Sebelum Dannis melangkah pergi Fatin sempat membisikkan sesuatu yang menyebabkan titisan jernih mengalir keluar dari mata Dannis."Abang Long,Adik sayangkan abang,adik bahagia bersama abang"bisik Fatin sambil menangis. Dannis hanya mampu melambaikan tangan kepada mereka semua. Dia harus kuat untuk berjalan menuju ke gerbang ilmu. "Abang pun sangat sayangkan adik,tunggulah kepulangan abang." Hatinya berkata sendirian.


Sepanjang berada dalam penerbangan,air mata Daniss tidak putus-putus mengalir.tiba-tiba ia tersedar."perasaan apakah ini? Ya Allah,kenapakah hati sudah begitu merindui adikku,padahal baru sahaja aku berpisah dengannya."Dannis semakin sedih bila mengenangkan adiknya yang buta itu.Dia tidak tahu siapakah yang akan menjadi teman kepada fatin setelah ketiadaannya nanti.segala kenangan bersama fatin berputar dengan sendiri...

"abang long,adik ni memang lembab ke? kenapa adik susah sangat nak ingat ayat-ayat quran yang abang baca.Adik nak jadi macam abang long,dah boleh ingat ayat-ayat Quran yang panjang-panjang."Fatin mengomel sendirian apabila dia tidak dapat menghafal beberapa surah dengan baik. "bukan macam tu dik,adik abang pun hebat juga menghafal,cuma adik kan baru seminggu mula menghafal,kira dah hebat tu."Fatin ketawa kegirangan apabila dipuji oleh Dannis.

"abang long..apa cita-cita abang long?"tanya Fatin ketika mereka bersiar-siar."Abang long nak mati syahid."jawab daniel sambil tersenyum. Fatin tersentak."abang long nak tinggalkan adik ke?mati syahid tu ape?"tiba-tiba suara fatin menjadi serak seolah-olah ingin menangis. "Adik...semua manusia akan mati,abang long pun akan mati. Tapi abang Long nak mati syahid. Mati syahid ni satu kematiaan yang paling mulia di sisi Allah. Kita mati kerana memperjuangkan agamanya.Kita mati kerna mengikut jejak langkah Rasul yang Agong Muhammad Rasulullah."terang Dannis. "kalau macam tu,adik pun nak mati syahid juga la abang long. Adik nak jadi macam Zainab Al-Ghazali seperti yang abang long cerita kat adik.Tapi abang long...Adik buta,macam mana adik mahu berjuang?"Suara Fatin masih serak kesedihan. "Adik,Allah tidak menilai perjuangan kita ni dengan kehebatan rupa paras kita,adik berdoalah kepada Allah agar dibukakan jalan untuk kita semua menuju syahid."pujuk Dannis.

Sudah 2 tahun Dannis berada di negara orang.Hatinya selalu merindui keluarga di kampung. Dia bersyukur kepada Allah SWT kerana mempertemukannya dengan para sahabat yang sama-sama ingin mendaulatkan Islam di kampus itu. Walau jadual pelajaran perubatannya terlalu padat,dia tidak lupa untuk mengikuti program-program Islam di kampusnya. Dia juga banyak menganjurkan program bantuan kemanusiaan ke Palestin.Melihat kesedihan yang di alami oleh rakyat palestin,hatinya menangis." dimana tanggungjawab ku sebagai ummat Muhammad?"Pertanyaan itu selalu mengisi ruang legar fikirannya.

"Dannis,adik sakit.Doktor mengesahkan buah pinggang adik rosak teruk,Dannis doakanlah supaya adik selamat".Dannis hanya mampu mengalirkan air mata apabila mendengar suara pilu ibunya di corong tekefon. "Mak,Abang long nak cakap dengan adik sekeja."minta Dannish. "assalamualaikum abang long,abang long sihat? adik rindu sangat kat abang long."Suara lemah Fatin kedengaran. "Alhamdulillah Abang long sihat,adik sihat?"Dannis tidak mampu menahan getar suaranya. "Alhamdulillah,adik sihat.cuma demam sikit je.Abang long jangan risau tau. Abang Long,semalam adik mimpi abang long pimpin tangan adik menuju ke syurga,adik gembira sangat masa tu.Adik nak mati Syahid dengan abang long"Fatin bercerita dengan gembira. Ibu mereka berlari keluar apabila mendengar perbualan ke dua-dua anaknya itu.Air matanya tidak dapat ditahan.Walaupun Fatin hanya anak angkatnya.dia amat sayangkan Fatin.Dia tidak mahu berpisah dengan Fatin.Setelah pemergiaan Dannis ke luar negara,Fatin lah yang menjadi penghibur hatinya.

Dannis terkedu mendengar cerita adiknya itu. "Fatin jaga kesihatan elok-elok tau,minggu depan abang long akan balik untuk jumpa ibu,ayah dan adik."Dannis bertekad untuk pulang ke Malaysia.Namun dia terpaksa menangguhkan pelajarannya selama satu semester.Namun,dia mahu berada disisi adiknya ketika ini.

Fatin semakin bersemagat apabila mengetahui abangnya akan kembali ke tanah air. "Mak,abang long nak balik minggu depan,mak dan ayah mesti gembira kan.."Ujar Fatin kepada Ibunya. Ibunya hanya terdiam. Dia tahu,Dannis amat sayangkan adiknya Fatin.

"Abang Long!!!" Fatin menjerit kegembiraan apabila melihat kelibat Dannis di hospital,ingin sahaja dia memegang tangan dan menciumnya.Namun,syariat tidak membenarkannya. "Adik,Adik mesti kuat"Kata Dannis setelah melihat Fatin yang semakin kurus dan pucat. "Abang long,Adik teringin sangat ingin mencium tangan abang long,tapi adik tahu syariat tidak membenarkan adik berbuat demikian."Suara Fatin bercampur sebak. Dannis merasakan sudah tiba masanya dia memberitahu isi hatinya kepada Fatin. "Adik,adik boleh cium tangan abang long,tapi dengan satu syarat."Dannis menarik nafas panjang. "Apa syaratnya abang long?" Fatin tidak sabar mendengarnya. Ibu dan ayahnya mengerutkan dahi kehairanan. "Syaratnya Adik mesti menjadi isteri Abang long."Dannis menghabiskan ayat-ayat tersebut dengan pantas. terbeliak mata ke dua-dua orang tuanya. Fatin bagaikan mahu pengsan mendengar semuanya itu.Dia tersipu-sipu malu. "Abang,Adik juga menyintai abang sebenanrnya"getus hati fatin.

Melihat gelagat Fatin,Fahamlah Dannis. "Mak...ayah..izinkanlah Dannis mengahwini Fatin. Syariat tidak pernah mengharamkan seorang abang angkat mengahwini adik angkatnya. Dannis harap mak dan ayah merestui Dannis"Dannis bangun dan memeluk ibunya. Ibunya hanya mengganguk dan menangis kegembiraan."Sungguh tulus hatimu anakku,kau sanngup berkorban demi adikmu." Hati ibunya berbunga kegembiraan kerana mempunya anak seperti Dannis.

Perkahwinan mereka dilaksanakan dengan serba sederhana di hospital itu. Air mata Fatin membasahi tangan Dannis ketika ia mencium tangan Dannis. Tangan orang yang telah membawa sinar kebahagiaan kepadanya. "Abang long,adik gembira sangat hari ni."Kata fatin sambil tersenyum. "ishh,bukan abang long dah la,abang je..dan bukan adik dah, tapi sayang abang." Dannis bergurau dengan Fatin.

Minggu berganti minggu,penyakit Fatin semakin teruk. Fatin memerlukan seorang penderma buah pinggang untuk menggantikan buah pinggangnya yang rosak. Namun pada suatu pagi,seorang doktor pakar memaklumkan kepada Fatin ada seorang lelaki yang sudi mendermakan organ tersebut. Fatin berasa amat gembira.Dia melihat senyuman manis suaminya terukir apabila mendegar berita itu."Boleh saya tahu siapa penderma itu"tanya fatin. "Maaf puan,dia mahu saya rahsiakan identitinya kecuali selepas dia meninggal"terang doktor itu.

Bersambung.....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...